A Fenix BC30 burst módja még az autósokban is tiszteletet ébreszt
Körülbelül két éve találkoztunk Alessel, amikor felpattant a biciklire, és eldöntötte, hogy úszik egyet az Északi-tengerben. Természetesen a Fenix BC30 biciklilámpát vitte magával. Az utat akkor a bokája rehabilitációjának tekintette, amely a milesovkai (csehországi hegy) futása során kificamodott. De az alig három napos pedálozás nem volt elég neki, mert 2017-ben benevezett a Transatlantic Bike Race-re, ahol 7 nap 11 óra 32 perc alatt kereken 2500 kilométert tett meg Írország körül, és a 4. helyen végzett. Idén nyáron hozzáadta a North Cape 4000-es versenyt, amely Európa-szerte fut és 4000 kilométer hosszú. 11 nap 18 óra 32 perc alatt második lett. Egyszerűen ő az ideális személy, kerékpár lámpáink stressztesztjéhez.
Kérlek, mutasd be nekünk néhány szóban a versenyt
A verseny neve North Cape 4000, ahogy a neve is sugallja, több mint 4000 km-es versenyről van szó. Az olaszországi Garda régió, Arco városából Norvégiába vezetett, a európa legészakibb pontjához North Cape-be. Összesen 4350 km és kb. 23 km szintemelkedés.
Ez azt jelenti, hogy Európa déli részéről egészen legészakibb pontjáig vezetett az út.
Igen. És hozzáteszem támogatás (support) nélküli verseny volt, ami azt jelenti, hogy nincs frissítő, szerviz, semmi nem biztosított, mindent a bringán kell vinni. Senki nem segíthet, mindent egyedül kell megoldani. Élelmiszert vásárolhatsz a benzinkúton vagy egy mekiben. Aludni vagy elmész valahova az árokba és elalszol, vagy találsz magadnak valami szállást stb. Tehát mindent a biciklivel kapcsolatosan és azon kívül is magadnak kell megoldanod. Nagy kaland :-)
A fényviszonyok valószínűleg jelentősen megváltoznak egy ilyen hosszú utazás során.
Pontosan. Kezdetben még lámpára volt szükségem egyfolytában. Augusztus vége volt, kilenc és tíz óra tájban besötétedett, ami négyig, hajnali fél ötig tartott. Finnország közepétől a végéig már éjszaka is láttunk. Akkor nem kellett fény, de azért bekapcsoltuk a lámpákat, hogy a szembejövők is lássanak minket. Ez már nem a látásról szólt, hanem arról, hogy minket lássanak.
Leírnád nekünk az általad megtett útvonalak minőségét? Forgami utak voltak, vagy inkább kerékpárutak?
Ez a verseny egy kicsit különbözött a hasonló versenyektől, ahol minden versenyző maga tervezi meg a pályát. Mindenkinek otthon kell feküdnie a térképek fölött egy hónappal a verseny előtt és elkészítenie az útvonalát. Itt rögzítették az útvonalat, ami legalább egy minimális biztonságot garantált a versenyzők számára. A fő ok az, hogy alvás nélkül mész végig. Néhány versenyző, például én, megállás nélkül megy az első két napon. Ezért az útvonalat úgy alakították ki, hogy a lehető legbiztonságosabb legyen a versenyzők számára. Tehát sok kerékpárutat használtak, sok alacsonyabb osztályú utat. Például Olaszországon keresztül végig kerékpárutakon mentünk, ott egyáltalán nem mentünk normál utakon, Ausztria többé-kevésbé szintén, Csehország főleg közúton, mert itt nincs olyan sok kerékpárút, de ismét csak harmad-negyedosztályú utak voltak, szóval néha nem túl jók. Lengyelország csak közúton volt, de borzasztó minőségű, gyakran macskaköves. Nincs semmim ellene, de amikor megérkeztünk Lettországba... Teljesen kavicsos út volt, de az még mindig jó dolog. Ez, tele volt a törmelékkel, mindennel, alapvetően kicsi kavicsok voltak, de voltak még 5 cm-esek is, így az országúti bringán nagyon kellemetlen volt, és kb 130 km-t mentünk így.
Természetesen a lámpa szempontjából is rákérdezek. Ki voltak világítva az utak, vagy röviden, sötét volt éjszaka?
A városok körül kivilágítva, de aztán mindenhol sötét volt a városok között. Mindenkinek úgy kellett világítania, ahogy tudott.
Szóval akkor neked mi volt a világíási taktikád? Mivel világítottál? Hogyan használtad? :-)
Tavaly az írországi versenyen, amelyet szintén a Fenix lámpáival vezettem le, a powerbank taktikát választottam. Csak próbáltam utántölteni az akkumulátorokat. De volt itt egy probléma, mindig meg kellett állnom valahol feltölteni a power bankokat. Volt tartalék akkum is, szóval ki lehetett cserélni, de a verseny teljes 8 napját nem húzod ki tartalék akkumulátorral, abból legalább egy kilót kellene vinnem. Ezért kénytelen voltam abbahagyni a töltést Írországban. Ez nagyon behatárolt, és úgy döntöttem, idén másképp fogom megoldani. Kaptam egy beépített dinamót az első kerékhez, ami egy USB hub-ra csatlakozik és szabványos USB feszültséget generál (5V és 1A). Mindent feltölt, beleértve a Fenix BC30 akkumulátorait is, ami a fő lámpám volt.
Fenix BC30 jó társaságban
Milyen módokat használtál?
Leginkább alacsony üzemmódokat használtam. Van neki 4 állandó világítási módja van + rövid idejű burst mód és villogás, én pedig leggyakrabban kettes szinten használtam (200 lumen – megj. Kronium). Elegendő fényt adott, ugyanakkor energiát spóroltam meg az akkumulátorokban. Napközben újratöltöttem a mobilomat és magát a lámpát, másnap pedig újratöltöttem az akkumulátorokat a lámpába. Körülbelül 5 órára volt szükségem egy darab 18650/3500 mAh-s akkumulátort feltöltsek. Amikor a kettesen mentem, mindkét akkumulátorból körülbelül 30% merült le egy éjszaka folyamán, amit 5 óra alatt visszatöltöttem.
És ekkora fényerő elég volt?
Igen. Az a jó, hogy a távolsági fényt a távirányítón keresztül rövid időre fel lehet kapcsolni, így ha valami zavaró volt, akkor felvillantottam, vagy fordítva, amikor alig láttam, és a szembejövő autók nem kapcsolták ki a távolsági fényszórót, akkor én is bekapcsoltam a távolsági fényt és utána már ők is nagyon szívesen levették. Út közben csak akkor kapcsolom be, ha tudom, hogy már csak néhány autó közlekedik, mert a BC30-on nem olyan könnyű az üzemmód váltás.
És a verseny alatt eljutottál valahova terepen?
A off road terepen is voltunk, de alapvetően kavicsos utak voltak, tehát nem teljesen terep. De Lettországban és Észtországban ez elég gyakran előfordult.
Milyen kiegészítő lámpáid vannak?
A sisakomon egy Fenix HL50 van elöl (Aleš most e megszolgált fejlámpa helyett egy újdonságunkat választotta - Fenix HM51R Ruby), hátul pedig egy Fenix CL09. A HL50 a vészhelyzeti lámpám. Szükségem van egy lámpára, ha bármi történik a kerékpárommal, hogy világíthassak a javításhoz, és ehhez mindkét kezem kell. A vészhelyzeti lámpa továbbá segít az alvóhely keresésben is. Vagy pl. Írországban egyszer lemerült fő biciklilámpám, akkor legalább a sisakomon lévő fejlámpával tudtam világítani. De itt nem erre volt szükségem.
Elöl Fenix HL50 hátul a Fenix CL09
Meséltél a CL09 ügyes használatáról is :-)…
Ez nagyszerű volt, mert a CL09 a sisak hátulján volt a tartójában, és főleg piros villogólámpaként használtam, ami nagyszerű volt, mivel 360 fokban világított, ami tökéletes. Nem tudom, miért csinál mindenki egy irányba világító jelzőlámpát csak azért, hogy aztán csak közvetlenül mögötte állva lehessen látni. Ez minden irányba világít, így oldalról is jól látható. Ugyanakkor fehéren is világíthat, mert lámpás. Aztán rájöttem egy érdekességre, Lengyelországban nagyon sok szúnyog volt, és amikor fejlámpával a homlokomon világítottam, a szúnyogok mind rám jöttek, és csípni kezdtek. Felkapcsoltam a piros lámpást, és felakasztottam a sisakomat a fejlámpával egy ágra, ami így bevilágította az egész teret. Aludni készültem, és a szúnyogok boldogan repültek a fán lévő lámpához. A többi versenyzőt nagyon érdekelte a megoldás. :-)
A töltés témáját már érintettük. A kerékpárosok körében is kérdés, hogy az eldobható vagy az újratölthető a jobb?
Számomra határozottan tölthető elemek. Mert nem biztos, hogy gyorsan be tudod szerezni az eldobhatókat, különösen, ha azok a speciális elemek. Például a HL50-be CR123A-nak kell lennie. Úgy tudom, hogy néhány jobb benzinkúton még megtalálható, Írországban vettem párszor.
Hát igen a benzinkutak mindig inkább ceruzaelemeket árulnak, de azokhoz nincs igazán jó biciklilámpa.
Ez így van, nem lesz lyan fényereje ami legalább 600 lument tudna.
A másik oldalon, ott van a BC30R, ami beépített akkumulátorral tölthető.
És ez a hátránya számomra. Mert ha lemerül is, világíanom kell. Most lehetnek tartalék akkumulátoraim. Végül csak egyet vittem magammal, és powerbankként használtam a Fenix ARE-X11 töltőn keresztül. De nekem egyszerűbb kivenni az akkut és újratölteni. Ezeken a hosszú távú versenyeken egyszerűen korlátozva vagy a beépített akkumulátorral. Ha pl. off-road versenyekre mennék, ott nem tudok dinamót használni. A feltöltéshez óránként legalább 10 km-t kell megtenni, amit ha MTB versenyre mész, akkor nem adja ki a dombok között, sőt, soha nem töltöd fel. A BC30-nál, ha elfogy az aksi, kicseréled az elemeket és kész.
Amikor megnéztük az időjárást, akkor azt láttuk, hogy állandó hőség volt a verseny alatt.
Igen.
Így valószínűleg nem sokat lehet beszélni arról, hogyan viselkedtek a lámpák különböző időjárási körülmények között, különböző hőingadozások esetén.
Észtországban elkapott az eső, ami a verseny 7-8. napja volt, de napközben volt, szóval rendben volt. Egészen Finnországig követett minket a hőség, ami kicsit meglepett, mert számítottunk a hidegre. Naponta átlagosan 370 km-t mentem, szóval lényegében egy nap alatt mentem valahova, ahol már hideg volt. Még mindig nem ismertem be, azt hittem, csak fáradt vagyok. De nagyon hideg volt. Reggel felébredtem és mínusz egy volt. Ott már kihúztam a tullbundát. Tényleg kasza hideg volt.
Volt valami ilyesmi az írországi versenyen?
Írországban más volt. Állandóan esett, köd volt, iszonyatos szél volt stb. És ezért is nagyon fontos, hogy a tartósság szempontjából minőségi fejlámpánk legyen. Nem csak az ütközés miatt, amikor valahova esik, hanem főleg a vízállóság miatt. Például sokat foglalkoztam a hátsó lámpával, mert a Fenix még nem gyárt hátsó lámpát. És soha nem tartott ki, a víz belefolyt. Amikor két napig esett az eső, a víz odaférkőzik valahogy, akkor is ha van rá valamilyen megoldás kitalálva. Ez volt az oka annak is, hogy miért foglalkoztam a hátsó lámpával, és miért tettük oda végül a CL09-et. Tökéletesen tartott.
Kibírta?
Én azzal a CL09-el még fürödtem is. Amikor az első két nap brutális melegek voltak, és a Šumava hegységen mentem keresztül Németországból Csehországba, mire felértem azt hittem végem van. Véletlenül volt ott egy patak. Csak a felsőmet vettem le, és mentem is fürödni a patakba. Elfelejtettem, hogy a fejemen még ott van a sisak a fejlámpával és a kis lámpással, normálisan megfürődtem, nem lett semmi bajuk. Szuper, hogy az embernek nem is kell vele törődnie, és tudja, hogy rendben lesznek és működni fognak.
És mi van a köddel?
Inkább ködös eső esett Írországban, csak lassítani kellett. Mindenesetre. Még ez a fény is szinte hátrány, és tompítani kell rajta. Ilynkor alulról kellene a ködöt megvilágítani, szükség lenne ködlámpákra, mint az autóban. Mert ha szemmagasságban van fény, az megvilágítja a közeli ködöt és nem látsz semmit. Ez a terepversenyek során is gondot okoz. Ködben általában leveszem a fejlámpát, a kezemben tartom és úgy világítom meg alulról a ködöt.
Ami valószínűleg nem megy jól a biciklinél.
Nem működik túl jól, szóval vagy lejjebb kell venni állítani a lámpát amennyire csak lehet, vagy tompítani a fényerőt. Mert minél több lumennel világítod meg a fehér sötétet, annál jobban elvakít. Így inkább kisebb fénnyel és lassabban kell megvilágítani.
Volt olyan enyhe probléma a verseny vagy a felkészülés, edzés közben, amire nem számítottál?
A lámpával nem volt gond, de töltéssel igen. És még örültem is, hogy úgy döntöttem, hogy akkumulátorcserével oldom meg a világítást. Verseny közben elvesztettem a csatlakozót ami összeköti a dinamót az USB-elosztóval. Nem vettem észre, és azt hittem, hogy az USB-hub elromlott. Nem vettem észre, hogy nincs meg a kábel. Itt jöttem rá, milyen káosz lenne, ha a lámpákat közvetlenül dinamó töltené. Mert lehet vásárolni olyan lámpákat, amelyeket közvetlenül a dinamó hajt. Aztán elmegy a dinamód, és nem tudsz se tölteni se világíani, mindjárt két probléma is egyszerre. Így, amikor a lámpában újratöltött akkuk voltak, de nem tudtam újratölteni, még akkor is tudtam világítani.
Mit tudna Fenix javítani a lámpáin?
Nos, biztosan elkezdhetne hátsó lámpákat is gyártani, ami a legnagyobb hiány szerintem. A CL09 jó, de piros módban csak 5 lumenes, ami nem sok. Ha be tudnának tenni például 50 lument, az tökéletes lenne. Nem kell több, mert az megint elvakítana mindenkit. Tehát a Fenix hátsó lámpái jól jönnének, amikor ilyen nagyszerű első lámpák készülnek.
A Fenix már dolgozik rajta. Az év végén kell piacra kerülnie BC05R néven. Köszönöm az interjút.